آموزشگاه موسیقی گام

 

آموزش کمانچه در کرج

آموزش کمانچه در کرج

آموزش کمانچه در کرج

 

آموزش کمانچه در کرج یکی از انواع آموزش های موسیقی ارائه شده توسط آموزشگاه موسیقی گام است. آکادمی گام موزیک با داشتن سال ها تجربه در آموزش تکنیکی و  موفق سازهای موسیقی برای گروه های سنی مختلف یکی از بهترین آموزشگاه های موسیقی در سطح کرج می‌باشد. 

 کمانچه از جمله سازهای زهی – آرشه‌ای است.  جنس قسمت‌های مختلف آن چوپ، پوست، استخوان و فلز است.

 

آموزش کمانچه در کرج

 

آموزش کمانچه در آموزشگاه موسیقی گام کرج

 

کمانچه را در حالت نشسته می‌نوازند. به طوری که نوازنده، ساز را به طور عمودی در دست چپ می‌گیرد و انگشت‌های همین دستش در طول دسته حرکت می‌کنند.  آرشه (کمانه) را با دست راست به صورت افقی در حرکات رفت و برگشت، بر سیم‌ها می‌کشد.

همچنین ساز کمانچه، پایه‌ای به شکل میله‌ای فلزی نیز دارد. که زائده پهن انتهای آن روی پا یا زمین قرار می‌گیرد. این ساز را معمولا از چوب کهنه و عمل آمده درختان توت و افرا می‌سازند. طول کمانچه از پایه فلزی تا صراحی(قسمت بالای سر پنچه) حدود ۷۵ سانتی متر است.

شادروان خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران، کمانچه را تکامل یافته رباب می‌نامد:
” ساز اخیر رباب که اول دو سیم داشته و بعدها یک سیم دیگر به آن اضافه شده است
و با کمانه به صدا درمی‌آمده ،همان است که ما امروز کمانچه می‌گوییم”.
و در همین جا اضافه می‌کند از دوره صفویه به بعد کمانچه یکی از ارکان موسیقی ایران به شمار آمده است.

قسمت اصلی کمانچه کاسه آن است که به صورت‌های مختلف ساخته می‌شود. کاسه کمانچه هنوز از نظر جنس چوب، اندازه‌ها و شکل یکسان و تثبیت شده نیست.

 

آموزش کمانچه در کرج

 

از نظر شکل، کاسه‌ها را به صورت کروی یا مخروط ناقص درست می‌کنند. کاسه‌هایی که به شکل مخروط ناقص هستند اکثرا پشت باز ساخته می‌شوند.
استفاده از این کمانچه‌ها در قسمت‌های مرکزی ایران به خصوص در لرستان متداول است.
این کمانچه‌ها صدایی پر قدرت و شفاف دارند
و چون کاسه سبک دارند، اجرای قطعاتی که نیاز به چرخیدن سریع کمانچه دارد روی این کمانچه‌ها آسان‌تر است.

قطر بیرونی کاسه کمانچه موسیقی سنتی معمولا ۲۰ سانتی متر است
در حالی که در مناطق مختلف ایران اندازه کاسه کمانچه متفاوت است. ترکمن‌ها کمانچه را با کاسه‌های بسیار کوچک می‌سازند. در نقاط دیگر دنیا نیز که سازهایی شبیه به کمانچه دارند کاسه‌ها کوچک و غالبا از پوست نارگیل ساخته می‌شود.

 

تدریس کمانچه در کرج

 

آموزشگاه موسیقی گام جهت تدریس کمانچه به علاقمندان این ساز اصیل، برنامه های ویژه ای ارائه می‌دارد. آکادمی گام به بهره گیری از دانش و تجربه برترین اساتید و به روزترین تکنیک ها و متد های اموزشی با شما عزیزان از دوره مبتدی تا پیشرفته همراه است.

 

آموزش کمانچه در کرج 

 

 

دسته کمانچه بر خلاف کاسه تقریبا یک شکل ساخته می‌شود. جنس دسته از چوب گردو و شکل آن مخروط ناقص و قطر آن در شیطانک ۳۷ میلی متر و در محل اتصال به کاسه ۳۱ میلی متر است. طول دسته کمانچه نیز ۳۱ سانتی متر است.

در گذشته کمانچه دارای ۳ سیم بوده است، گاهی ۲ سیم اول و دوم مضاعف انداخته می‌شد اما امروزه با ۴ سیم ساخته می‌شود.
بنابراین ۴ سیم و در نتیجه ۴ گوشی روی دسته کمانچه قرار می‌گیرد، و این سیم‌ها پس از رد شدن از روی شیطانک و عبور از روی دسته و کاسه به سیم‌گیر وصل می‌شوند.
استفاده آکورد کامل سیم‌های ویلون برای کمانچه معمول است.
روی دهانه کمانچه پوست کشیده می‌شود و جنس آن معمولا پوست شکم گاو، پوست ماهی، پوست آهو و غیره است.

خرک روی پوست قرار می‌گیرد و سیم‌ها با فشار خرک را به پوست می‌چسبانند. کمانچه به وسیله یک پایه که در قسمت سیم‌گیر به کاسه وصل شده است، روی پای نوازنده قرار می‌گیرد.
آرشه کمانچه، که اسم اولیه‌اش کمانه بوده است، تشکیل شده از یک چوب که از یک طرف انحنا دارد با بلندی ۶۰ سانتی متر و جنس آن معمولان موی دم اسب.

موی آرشه کمانچه بر خلاف سازهای زهی غربی روی چوب محکم کشیده نمی‌شود، بلکه نوازنده است که به هنگان نوازندگی به تناسب روی سیم فشار را تغییر می‌دهد.


چگونگی صدای کمانچه به عواملی بستگی دارد که بعضی از آن‌ها از این قرارند:
جنس چوب، ضخامت در نقاط مختلف کاسه، شکل کاسه، اندازه‌های کاسه، چگونگی سطح کاسه از نظر تراش، نوع و ضخامت پوست، جنس و شکل و اندازه و محل قرار گرفتن خرک، چگونگی شیطانک، جنس سیم و زاویه اتصال دسته به کاسه.

وسعت معمول صدای کمانچه نزدیک به ۳ اکتاو است و به علت وجود کوک‌های مختلف و عدم وجود دستان بندی، تمامی فواصل موسیقی ملی (پرده، نیم پرده و ربع پرده) در این ساز قابل اجرا هستند.

 

کلاس کمانچه در کرج 

آموزش کمانچه در کرجعزیزان علاقمند به یادگیری و آموزش ساز کمانچه در شهر کرج همواره می‌توانید جهت کسب اطلاع از نحوه ی ثبت نام و دوره های اموزشی کمانچه و همچنین سایر سازهای موسیقی در هر رده ی سنی و با هر میزان امادگی از مبتدی گرفته تا پیشرفته و حرفه ای، با ما در تماس باشید. 

همکاران ما شما برای بهترین انتخاب و تصمیم گیری همراهی می‌کنند. 

 

تماس با آکادمی گام موزیک

۰۲۶۳۴۲۱۲۲۰۳


 ۰۲۶۳۴۲۱۰۲۹۶

 

 

مدت زمان یادگیری کمانچه چقدر است؟

هنرجویان آموزش کمانچه ممکن است این پرسش را داشته باشند که آموزش و تدریس کمانچه در کرج چقدر طول می‌کشد؟
قبل از اینکه به این سوال پاسخ داده شود باید هدف از آموزش کمانچه و عوامل تاثیرگذار در یادگیری این ساز بررسی شود.

اولین نکته مشخص کردن هدف هنرجوی موسیقی از یادگیری ساز کمانچه است که باعث می‌شود زمان‌های متفاوتی را برای آن پیش بینی کرد.به عنوان مثال اگر یادگیری کمانچه در حد مقدماتی و نواختن تعدادی آهنگ باشد حدود 1 تا2 سال طول می‌کشد،اما در صورتیکه قصد تسلط کامل بر ساز،یادگیری تکنیک‌های مختلف نوازندگی کمانچه،همراهی با سازهای دیگر و شرکت در برنامه‌های گروه نوازی را داشته باشید این زمان ممکن است در حدود3 تا 4 سال طول بکشد.

نکته بعدی استعداد،زمان تمرین و میزان علاقه هنرجویان به کمانچه می‌باشد.هنرجویانی که در خانواده‌های اهل موسیقی بزرگ می‌شوند و همیشه صدای ساز در گوششان است، احتمالا در کلاس کمانچه پیشرفت سریع‌تری خواهند داشت.البته هنرجویان دیگری که علاقمند هستند، می‌توانند با پشتکار و تمرینات منظم، این کمبود را جبران کرده و حتی گوی سبقت را از هنرجویان با استعداد موسیقی بربایند.

از دیگر روش‌های افزایش سرعت یادگیری ساز کمانچه، گوش دادن به قطعات مختلف سنتی و همچنین شنیدن نوازندگی اساتید مطرح کمانچه است تا هنرجویان بتوانند گوش موسیقیایی خود را قوی‌تر کنند.

نکته مهم بعدی تمرین منظم و روزانه است.هنرجویانی که طبق یک برنامه ریزی صحیح، هر روز ساعتی را به تمرین اختصاص می‌دهند قطعا مدت زمان کمتری طول می‌کشد تا روی کمانچه خود مسلط شوند. تمرین درست و منظم تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت هنرجویان دارد و اساتید کمانچه نیز دقیقا همین توصیه را به هنرجویان می‌کنند و پایه اصلی پیشرفت در آموزش موسیقی را تمرین روزانه و منظم می‌دانند.

و نکته آخر در مورد تدریس و اموزش کمانچه در کرج، انتخاب استاد خوب و حرفه‌ای است. منظور از استاد خوب صرفا تدریس کمانچه نیست. بلکه استاد خوب باید در کنار نحوه آموزش صحیح و خلاقانه ، از اخلاق و رفتار خوبی نیز برخوردار باشد تا بتواند هنرجو را جذب موسیقی کند. خصوصا در مورد آموزش موسیقی کودکان این نکته بسیار مهم است،چون در غیر این صورت ممکن است باعث دلزدگی هنرجو از کلاس موسیقی بشود.

در جمع بندی پایانی باید اشاره کنیم که یادگیری هر سازی در سطح حرفه‌ای، نیاز به تمرین و پشتکار فراوان دارد و نمی‌توان تایم دقیق و مشخصی را برای آن تعیین کرد.هنرجویان نیز باید در هنگام آموزش این ذهنیت را از خود دور کرده و تمرکزشان بیشتر بر یادگیری درست باشد و نه سرعت، تا استاد کمانچه بتواند با یک برنامه ریزی اصولی، تمام مطالب مورد نیاز را به آن‌ها آموزش بدهد. بهتر است قبل از هر چیز هنرجویان به تسلط روی ساز بیاندیشند و از نوازندگی قطعات خارج از درس که در سطح نوازندگی شان نیست بپرهیزند و در گام بعد بایستی تمرین‌ها را به سمت موسیقی ایرانی و شناخت دستگاه‌ها پی ببریم که خود بخش مهمی از کار است و در نهایت می‌توان گفت پس از شناخت و درک این دو مبحث شما آماده ورود به بخش تخصصی کمانچه خواهید بود.

آموزش کمانچه در کرج توسط آموزشگاه موسیقی گام در محیطی آرام و پاکیزه توسط بهترین و مجرب‌ترین اساتید انجام می‌شود. 

2 نظر
  • نفیسه
    نوشته شده در 20:44h, 08 می پاسخ

    این مطلب کاملا درسته که هنرجویانی که در خانواده اهل موسیقی پرورش یافته اند خیلی سریعتر میتونن موسیقی رو یاد بگیرن

    • GammMusic
      نوشته شده در 14:10h, 19 سپتامبر پاسخ

      درود بر شما نفیسه عزیز. بله دارا بودن چنین پیشینه ای تاثیرگذارهست، اما نباید فراموش کرد که داشتن استعداد وعلاقه به یادگیری موسیقی همچنین داشتن استمرار و تمرین نیز می‌تواند از یک فرد که چنین امتیازاتی ندارد، یک هنرمند موفق بسازد.

ارسال دیدگاه