آموزشگاه موسیقی گام

 

آموزش دف در کرج

آموزش دف در کرج

آموزش دف در کرج

آموزش دف در کرج

آموزش دف در کرج

کلاسهای آموزش دف در کرج در آموزشگاه موسیقی گام برگزار می گردد. آکادمی موسیقی گام با بهره‌گیری از تجارب موفق در طول سال‌ها آموزش این ساز اصیل توانسته است برترین هنرجویان علاقمند به یادگیری دف را آموزش دهد. 

دف

دف سازی کوبه ای است که دارای حلقه ای چوبی می‌باشد که روی آن پوست نازکی کشیده‌اند و با ضرب انگشت نواخته می‌شود. این ساز از دایره بزرگتر است.
دف در دوره اسلامی در ایران برای پشتیبانی از سازها به لحاظ حفظ وزن استفاده می‌شده و یکی از ارکان اصلی اهل عرفان بوده است. دکتر محمد معین کلمه دف را مشتق کلمه عبری تف به معنای کوبیدن می‌داند. صدا گرفتن از دف در استودیو کاری بسیار مشکل است. همچنین دف و نی از ابزار سماعر(قص صوفیانه) نیز می‌باشند.

مطالعه بیشتر: آموزش و تدریس پیانو در کرج

ساز دف امروزه مورد علاقه بسیاری از نوازندگان موسیقی ایرانی قرار گرفته و در موسیقی سنتی ما جایگاهی درخور پیدا نموده است. از نوازندگان معروف دف می‌توان به بیژن کامکار و مسعود حبیبی اشاره کرد. استفاده از این ساز همچنین در موسیقی‌های بومی ایرانی مانند موسیقی کردستان و آذربایجان نیز مرسوم است.

پروسه یادگیری دف

آموزش دف در کرج

پروسه یادگیری ساز دف بدین صورت است که هنرجو در ابتدا با مفاهیم تئوری موسیقی و ریتم خوانی آشنا می‌شود. سپس نحوه دست گرفتن ساز و ضرب های مورد استفاده آموزش داده می‌شود.

ساختمان دف

کلاف اصلی دف، بدنه‌ای استوانه‌ شکل و کوتاه از جنس چوب است که در یک طرف آن پوست حیوانات یا پلاستیک کشیده‌ شده‌ است.
ابتدا و انتهای قاب اصلی با برش زاویه‌دار (اصطلاحا برش فارسی) به هم چسبیده می‌شوند و ضخامت یک سمت از کلاف با تراشیدن چوب کمتر شده و پوست روی این لبه می‌چسبد و با گل‌میخ محکم می‌شود.

ساختمان دف را می توان به اجزای زیر تقسیم کرد:

کلاف اصلی – پوست – حلقه‌ها – گل‌میخ‌ها

کمانه

کمانه حلقه ای چوبی است با عرض 5 الی 6.5 سانتی متر با دایره ای به قطر 50 الی 60 سانتی متر می‌باشد. ضخامت چوب از طرف پوست، به 2 الی 3 میلیمتر و از طرف پشت به 1.5 سانتی متر می‌رسد.

در صورتی که کمانه به شکل دایره ساخته شده و از تقارن کامل برخوردار باشد و پوست از طرفین یکسان کشیده شود، ساز صدای بسیار مطلوبی خواهد داشت. روی قسمت پشت چوب، یک فرو رفتگی ایجاد می‌گردد که محل استقرار انگشت شست می‌باشد و اصطلاحا آنرا شستی می‌گویند.

پوست
پوست مصنوعی نسبت به پوست های طبیعی خواصی دارد که از جمله آن می‌توان به:

داشتن کوک ثابت – قابلیت کوک با نت برای هر دف معین – یک دستی ضخامت سطح پوست دف – یک دستی کشش و یک دستی مواد سازنده در کل پوست – عدم جذب رطوبت در نتیجه عدم تغییر حالت بر اثر آن – عدم تغییر کوک در حال اجرا – تاب بر نداشتن کمانه به دلیل کشش یک سان پوست – صدای استاندارد شده – تجزیه نشدن توسط باکتری ها و میکروب ها – نداشتن بوی نا مطبوع – عدم افت ارزش ساز به دلیل عدم افت کیفیت پوست آن – پر طرفدار تر از سازهایی با پوست طبیعی اشاره کرد.

پوست طبیعی

برای ساختن دف با پوست طبیعی، از پوست حیواناتی همانند گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می‌گردد. پوست مناسب پوستی است که کهنه باشد. برای امتحان، اگر به پوستی آب بزنیم و از آن بوی نامطبوع ساطع نشود، پوست کهنه است.

پوست باید به خوبی دباغی شده باشد، یعنی ضخامت تمام نقاط آن یکسان باشد. برای دباغی پوست نباید از موادی همانند آهک که در صنایع چرم سازی به کار می‌رود، استفاده شود. بلکه باید در آب خوابانده شود و به مرور زمان موها را از پوست جدا نمود. آهک و مواد شیمیایی که در چرم سازی به کار می رود. چربی پوست را از بین می‌برند و در صدای آن تاثیر بدی می‌گذارند.

حلقه

در جدار داخل کمانه، میخ ها قلاب مانندی تعبیه می‌گردد که روی آنها حلقه های فلزی 3 تایی یا 4 تایی و با فاصله 3 سانتی متر از پوست و 1 سانتی متر از دسته پهلویی نصب می‌گردند.

گل میخ

به منظور مهار کردن و نگاه داشتن پوست روی کمانه در قسمت پشت، روی ضخامت 1.5 سانتی متری، کمانه پوست را به وسیله ی میخ های سر تخت (شبیه به پونز) مهار می‌کنند.

بهترین کلاس دف در کرج

کلاسهای آموزش دف در کرج در آموزشگاه موسیقی گام و توسط اساتیدی که در این رشته تحصیلات آکادمیک و تجارب فراوان آموزشی دارند برگزار می‌شوند. این دوره ها از سطح مبتدی تا حرفه ای برگزار می گردد و با اجراهای زنده همراه است.

کلاس دف نوازی گروهی در کرج

آموزش دف در کرج


گام موزیگ یکی از بهترین آموزشگاه‌های تخصصی آموزش دف در کرج است. هدف این مجموعه تدریس دف نوازی به بهترین و شیوههای آموزشی توسط برترین اساتید آموزش دف در کرج به علاقمندان یادگیری این ساز زیبا و اصیل است. از مزایای شرکت در کلاس گروهی دف نوازی آموزش هماهنگ سازی و نواختن هماهنگ و ریتمیک دف در کنار سایر هنرجویان عزیز است.
این ساز سنتی ایرانی که نواختن و فراگیری آن در بین خانم‌ها طرفدار بیشتری دارد اما آموزش و شرکت در کلاس دف در کرج مربوط به جنسیت و سن خاصی نیست. برای اموزش آن تنها به یادگیری و آشنایی با ارف نیاز دارید که ما آن را با بهترین شیوه و متد آموزشی با شما یاد می‌دهیم.

آموزش دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته در کرج

نواختن دف در کرج یکی از هنرهای موسیقی است که برای تمام افراد علاقه‌مند به موسیقی، از مبتدی تا پیشرفته، می‌تواند مفید و لذت‌بخش باشد. بهره‌گیری از متدهای آموزشی درست و شرکت در کلاس‌های اصولی زیر نظر برترین اساتید تدریس دف در کرج بسیار حائز اهمیت است.
آکادمی گام موزیک با توجه به سطح مهارت و تجربه موفق سال‌ها آموزش و تدریس دف، بهترین گزینه برای انتخاب در مسیر فراگیری دف نوازی شما است. 

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید همه روزه از ساعت 10 الی 20 با آموزشگاه موسیقی گام تماس بگیرید.

برای آشنایی با سازهای دیگر از جمله ساز ویولن به صفحه آموزش ویولن مراجعه کنید. آموزشگاه موسیقی گام ارائه دهنده خدمات آموزشی سازهای موسیقی از جمله:

آموزش گیتار در کرج – تدریس آواز در کرج – آموزش آواز در کرج – کلاس ارف در کرج

مشاهده ویدئو آموزش دف

 

10 نظر
  • احمد مومنی
    نوشته شده در 16:41h, 24 آوریل پاسخ

    سلام من فرزندم در کلاسهای دف آموزشگاه شما شرکت کرده همینحا از استاد محترم تشکر و قدردانی میکنم

    • GammMusic
      نوشته شده در 14:26h, 19 سپتامبر پاسخ

      درود بر شما جناب مومنی عزیز. از اینکهاکادمی موسیقی گام را برای آموزش فرزندتان انتخاب کردید سپاسگذاریم.

  • جلال نظامی
    نوشته شده در 21:43h, 29 آوریل پاسخ

    سلام من جدیدا برای آموزش دف ثبت نام کردم وفعلا مشغول آموزش تئوری و آشنایی با مفاهیم هستم تشکر از استاد عزیزم و مدیریت این مجموعه

    • GammMusic
      نوشته شده در 15:10h, 11 اکتبر پاسخ

      درود بر شما جلال عزیز . از اینکه برای آموزش ساز دف، آکادمی گام موزیک را انتخاب کردید متشکریم. موفق باشید.

  • منیژه کاردان
    نوشته شده در 09:44h, 03 می پاسخ

    ساز دف برای تقویت عضلات دست خیلی خوبه من عضلات دستم خیلی ضعیف بود و با تجویز پزشک شروع به آموزش دف کردم پیشنهاد میدم برای کسانی که همچین مشکلی دارن

    • GammMusic
      نوشته شده در 08:35h, 13 اکتبر پاسخ

      درود بر خانم کاردان گرامی. بله طبق فرمایش شما یادگیری و اصول تکنیکی نگهداشتن دف در دست و نمرین و ممارست در نواتختن ساز دف بسیار مهم است. در دراز مدت ضعف عضله های دست از بین رفته و به طور چشم گیری در نحوه نواختن شما اثر مثبت دارد.

  • فریده سلطانی
    نوشته شده در 16:20h, 04 می پاسخ

    سلام وقت بخیر چه سنی رو برای آموزش دف برای کودکان پیشنهاد میدین ؟

    • GammMusic
      نوشته شده در 14:37h, 17 اکتبر پاسخ

      درود بر شما خانم سلطانی عزیز. برای کسب بهترین راهنمایی در خصوص سوال خود لطفا با مشاوران گام موزیک از طریق شماره های ۰۲۶۳۴۲۱۲۲۰۳ – ۰۲۶۳۴۲۱۰۲۹۶ تماس حاصل نمایید.

  • علیرضا
    نوشته شده در 20:49h, 07 می پاسخ

    سلام وقت بخیر دوره تئوری آموزش دف چقدر زمان میبره تا آموزش عملی شروع بشه ؟

  • علیرضا
    نوشته شده در 21:54h, 20 سپتامبر پاسخ

    ممنون از اساتید خوب اموزشگاه

ارسال دیدگاه